شهادت غریبانه امام موسی کاظم (ع)

 

یا حضرت معصومه، ای یادگار زهرا
بزم عزا به پا کن امشب برای بابا
ای شیعیان بیارید عطر و گلاب و قرآن
موسی بن جعفر آزاد، گردد ز کنج زندان
شهادت غریبانه ی امام کاظم-ع تسلیت باد

درود بر ماه رجب ( این الرجبیون )

ماه رجب  است. در روایات متعدد از ماه رجب به عنوان ماه رحمت الهی یاده شده و روزهای فرخنده ای مانند روز میلاد امام علی (ع)، تولد امام باقر (ع) و میلاد امام محمد تقی (ع)، شب لیله الرغائب، و مبعث پیامبر بزرگ اسلام در ماه رجب واقع شده است. فروز پیشاپیش حلول ماه رجب را به همه شیفتگان و شیعیان تبریک عرض مینمایم .التماس دعا…

 

اعمال و فضیلت ماه رجب

  

روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ» اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند.


 ماه رجب شرافت و فضیلت زیادی دارند و در فضائل  آن‌ روایات بسیاری وارد شده است.


از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده که:« ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.


از حضرت صادق علیه السلام روایت است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود که: «ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" می‌‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود. پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».


و ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت کرده است: به خدمت حضرت صادق علیه السلام در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود رفتم. چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد، فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‌‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر خدا کسى نمی‌‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانیده است.


پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‌‏داران آن نائل می‌‏گردم؟ فرمود:: اى سالم هر که یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر این ماه روزه دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن شود از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند؛ و بدان که از براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد:


سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ.

 

 

 

 اعمال شب و روز اول ماه رجب

 
اعمال مشترک ماه مبارک رجب
این‌ها اعمالی است که انجام دادن آن‌ها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است:


در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین علیه السلام در حجر در غره خواندند، خوانده شود:


«یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ.»


دعایی را که از حضرت صادق علیه السلام روایت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ»


از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که در ماه رجب این خوانده شود:
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى ف. َقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»


قابل توجه است که ادعیه دیگری نیز برای این ماه عزیز ذکر شده است که می‌توانید به مفاتیح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع نمایید.


 از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.


از نبی مکرم اسلام روایت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.


روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ» اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند.


 در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ» گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد.


سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله فضیلت بسیاری براى خواندن سوره قل هو الله أحد نقل کرده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت شود؛ و نیز روایت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شود که او را به بهشت رهنمون می‌شود.


 سید بن طاووس از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و آیة الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روزى هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود.


سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.


از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که: هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت حمد و قل یا ای‌ها الکافرون یک مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

 اعمال شب و روز اول ماه رجب

 شب اول
 این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است.

 وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید:
 اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که، چون هلال رجب را مى ‏دید مى ‏گفت: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.

 غسل
 حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: ه‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

 زیارت امام حسین علیه السلام
 بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی ۱۰ نماز دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

 بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو:
 در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

امروز به عشاق حسین، زهرا دهد مزد عزا

یک عده را درمان دهد، یک عده بخشش در جزا

یک عده را مشهد برد، یک عده را دیدار حج

باشد که مزد ما شود، تعجیل در امر فرج

حلول ماه ربیع الاول مبارک


یاد ایامی که باز نمی گردد صد افسوس...

حسینیه شنبدی





محله کوتی مسجد شیخ سعدون
استاد بزرگوار سید عبدی یاحسینی


مسجد بهبهانی های بوشهر

اشکون زن های حسینیه بهبهانی ها

مرا سم سینه زنی بوشهری

 از کودکی علاقه ی عجیبی به مراسم سینه زنی سنتی داشتم .از همان موقع دنبال نوار  نوحه خوانانی مثل مرحوم بخشو و ابراهیم ملاح زاده و مصطفی گراشی و...بودم.  ازهمان موقع دوست داشتم که روزی نوحه خوان شوم. به همین خاطر هر موقع می رفتم تو حس نوحه خوانی، یکی از بچه ها رو تو محل یا مدرسه پیدا میکردم وسوهان مغزش می شدم. امروز بوشهر نیستم و بد جوری حالم گرفته. خیلی دلم میخواست که بوشهر بودم ومیرفتم حسینه ی شنبدی اف چه دمام زن های. اشکون زن هاشون وغمبر زن هاشون رغابتی به دمام نوا می دادن حسینیه دهدشتی نوای حاج مصطفی گراشی به دلت شور محرم میده ، خیلی دلم می خواست که برم مسجد بهبهانی و اشکون زدن محمود بردک نیا رو از نزدیک ببینم.خیلی دلم میخواست تو ششم بهمن بودم و هیامظلوم رفتن و شده ی مسجد شنبدی ودهدشتی رو بیبینم. اما افسوس...

سینه زنی دربوشهر معمولا در ماه محرم و صفر وشهادت امام علی (ع) انجام میشود. که البته مقدماتی دارد. قبل از روضه خوانی ، داخل شبستان مسجد ابتدا ذکر پامنبری باحضور تعداد کمی از افراد محل خوانده می شود که اغلب آنها افراد مسن هستند. پس از آن مراسم روضه خوانی انجام میشود در پایان روضه همین که زیارتنامه خوانده شد. صدای بوق بلند میشود ومراسم سنج ودمام از قلندرخانه ی مسجد شروع میشود ودر بره ـ براحه ـ به اتمام می رسد. تعداد دمامها باید فرد باشد وحداقل باید ۵تا باشد. دمام زنها دو به دو روبروی هم قرار می گیرند. درنوک ردیف دمام زنها دمام اشکون قرار دارد که ریتم ایجاد شده توسط دمامهای دیگر را میشکند وبه همین دلیل اشکون نامیده می شود. دو دمامی که در دو طرف اشکون قرار دارند غمبر ـ به کسر غ ـ یا دمام کله نام دارند. مراسم سنج دمام با صدای بوق پایان        می پذیرد. در شبه ۲۸ صفر چون دوعزا وجود دارد،دو دسته سنج ودمام تشکیل می شود که در اصطلاح دمام دو برده نامیده می شود. پس از سنج و دمام، سینه زنی با خواندن نوحه های پیش خوانی توسط پیش خوان یا سرخوان آغاز می شود. پیش خوان پس از اینکه زمینه را آماده کرد، جای خود را به نوحه خوان اصلی می دهد. نوحه خوان با نوحه هایی با ریتم کند و سنگین آغاز میکند و متناسب با عوض شدن ریتم نوحه سرعت سینه و ریتم سینه نیز تغییر می کند. در واقع نقش رهبر ارکستر را ایفا می کند. اوج مراسم هنگامی است که نوحه خوان اعلام واحد می کند. پس از آن سینه زنان فقط یکبار و آن هم با خم شدن وهمزمان با گذاشتن پا بر روی زمین دست خود را به سینه می زنند. پس از اینکه نوحه واحد  به اتمام می رسد نوحه به زیر واحد بر میگردد. درصورتی که نوحه خوان زمینه را آماده ببیند یک بار دیگر اعلام واحد  میکند. پس از پایان سینه زنی مراسم یزله که در اصطلاح بر حیدری، ایا مظلوم نامیده می شود، انجام می شود. که البته این مراسم معمولا در شب یا عصر شهادت یا رحلت انجام می شود. در پایان مراسم سینه زنان با گفتن اصطلاحاتی مانند مرواتون همه ساله اجرتون با سیدالشهدا و نظایر اینها برای یکدیگر آرزوی قبولی عزاداری وهمچنین طول عمر میکنند.

از نوحه خوانان قدیم میتوان به مرحومان ناخدا عباس دریانورد، جهانبخش کردی زاده (ملقب به بخشو ) ،محمد شریفیان ، علیباش خرمایی، سید علی مهیمنیان، علی دشتی، صادق ملاح زاده و ... اشاره کرد. همچنین از نوحه خوانان در قید حیات  میتوان باقر آرامی، مصطفی گراشی ،حمید دشتی فر،داریوش ماهینی،ابراهیم ملاح زاده، ایمان میرشکاری ، سید کمال مهیمنی، اسماعیل ایراندوست، رضا صفایی، امیر گوهرشناس، محمد ندومی، شهرآزاد، احمد شیخ ذاکر، علی تشکری، سید محمد موسوی، نیکذات، چاهشوری، و...را نام برد.

ازاشکون زنهای به نام نیز می توان به مرحومان بمان باباحاجی،سیدکریم امامزاده ای، سیدآقا حمیدی، و... درگذشته اشاره کرد. امروزه نیز میتوان حسن امیری، رسول تمهید در کوی شنبدی، سید عبدی یاحسینی در کوی کوتی آقایان ابن رومی و محمود بردک نیا در کوی بهبهانی ، علی حاجیانی وعبدالرضا مظلوم زاده در کوی جبری واصغر میرشکاری در کوی صلح آباد  را نام برد.

کد اهنگ پیشواز محرم/مرحوم جهانبخش کردی زاده  ملقب به بخشو


با سلام خدمت دوستان محترم برای شنیدن آهنگ پیشواز مورد نظر فقط کافی است که کد آهنگ پیشواز را با پیش شماره  77 تماس حاصل نمایند .

روز عرفه خدا به کجا نگاه میکند ؟


اگر شما یک بیت شعر در رثای اباعبدالله الحسین بخوانید وجبت له الجنة، یک کمی به باطن قصه نگاه بکنید ، ظاهر را نباید نگاه بکنید، یک کمی قصه تفسیر دارد، پیچ دارد، روز عرفه همه را خدا در عرفات جمع کرده، بعد می‌فرماید: من اول نگاه می‌کنم به زائر قبر اباعبدالله الحسین، حج را گذاشته قبله‌گاه مسلمین، بعد می‌فرماید: یک دانه زیارت کربلا هفتاد حج قبول شده است، یک کمی آدم گیج می‌شود، خب عیبی ندارد، یک کمی گیج شدن که اشکال ندارد، یک کمی گیجی اصلاً این جاها انگار لازم است .
حسنش به همین است که حج را محور تعظیم شعائر الهی قرار بدهد , بعد یک امام بیاید صدا بزند یک دانه کربلا هفتاد حج قبول شده است، یک دفعه‌ای آدم حدس می‌زند که نکند حج، خیلی اهمیت دارد، ولی مهم‌ترین فائده و اهمیتش این است که بشود یک تعریفی از کربلا ارائه داد.
این‌ها یک کمی قصه‌اش پیچ دارد دیگر، نماز یومیه واجب شده بعد امیرالمؤمنین علی -علیه السلام- می‌فرماید: انا صلاة المؤمنین، من نماز مؤمنین هستم، اصلاً من نمازم، شما این‌ها را یک کمی باید با باور عمیق و با تفکر و با صفای دل، درش غور بکنید، ببینید چه ان‌شاءالله گیرمان می‌آید.
بخشی از سخنان استاد پناهیان

عجب ایامی است ...

موسی(ع) به طور می رود
                       ابراهیم(ع) با اسماعیل(ع) به قربانگاه 
                                                          محمد(ص) با علی(ع) به غدیر
                                                                                    حسین(ع) با عباس (ع) به کربلا
روز عرفه گرامی باد.
التماس دعا